Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Ulgi podatkowe

Rodzaje ulg podatkowych:

  • odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty,
  • odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
  • umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę.

Udzielanie ulg na wniosek podatnika możliwe jest w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym i podejmowane jest w ramach uznania administracyjnego.

Kto może wystąpić z wnioskiem o ulgę:

  • osoba fizyczna,
  • osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą,
  • osoba prawna,
  • jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.

Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań odbywa się w zgodzie z prawem Unii Europejskiej. Na wniosek podatnika będącego przedsiębiorcą może być udzielona ulga w spłacie zobowiązań, które stanowią pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) – bez konieczności notyfikacji Komisji Europejskiej, w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.

Zgodnie z art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f) i g) ustawy o finansach publicznych tutejszy organ podatkowy podaje do publicznej wiadomości wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia oraz wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej.
Wykazy dostępne są w zakładce Gmina – Budżet i mienie gminy – rok podatkowy – Informacje z art. 37.

Termin i sposób załatwienia sprawy:

Sprawy z wniosków o udzielanie ulg, załatwiane są nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.

Tryb odwoławczy:

Zgodnie z art. 220 Ordynacji podatkowej od decyzji organu podatkowego służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Zgodnie z art. 236 Ordynacji podatkowej na postanowienie organu podatkowego służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Opłaty:

Opłaty skarbowej nie pobiera się.

Rada Gminy Osiecznica nie wprowadziła opłaty prolongacyjnej.

Wymagane dokumenty:

I. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która nie jest przedsiębiorcą:

  1. Wniosek (do pobrania na dole strony)
  2. Szczegółowy opis okoliczności powstania zaległości.
  3. Informację dotyczącą sytuacji materialnej i rodzinnej podatnika wraz z dokumentami potwierdzającymi wiarygodność przedstawionych informacji; w tym celu należy wypełnić druk Oświadczenie o stanie majątkowym (plik do pobrania na dole strony)
  4. Zaświadczenie o dochodach własnych i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (np.: aktualne zaświadczenie z zakładu pracy, odcinek renty/emerytury, decyzja o przyznaniu zasiłku dla  bezrobotnych, decyzje MOPS o otrzymanej pomocy społecznej i inne).
  5. Kopie faktur/rachunków dokumentujące wydatki wykazane w oświadczeniu o stanie majątkowym, m.in. opłaty eksploatacyjne za mieszkanie, opłaty za media i inne wydatki;
  6. Opis innych posiadanych kredytów/zaległości.
  7. Inne dowody potwierdzające argumenty zawarte we wniosku, a mające wpływ na rozpatrzenie sprawy.

II. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która jest przedsiębiorcą, oprócz wyżej wskazanych do wniosku należy dołączyć:

  1. Oświadczenie podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej, z którego wynika charakter świadczonych przez usług i kategorie osób z nich korzystających, wpływ świadczonych usług na naruszenie konkurencji w wymiarze wspólnotowym, wpływ świadczonych usług na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej
  2. Zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe za okres 3 ostatnich lat podatkowych, sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów,
  3. Wykaz przeterminowanych należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji.
  4. Wskazać rodzaj i przeznaczenie  wnioskowanej ulgi, zgodnie z brzmieniem  art.67b § 1 Ordynacji  podatkowej, która:
  • nie stanowi pomocy publicznej
  • stanowi pomoc de minimis – w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis,
  • stanowi pomoc publiczną  ze wskazaniem art. 67b § 1 pkt 3  Ordynacji Podatkowej.

W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis zgodnie z art.37 ust.1 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:

  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy, otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
  • informacji niezbędnych do udzielenia  pomocy  de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy  i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis. Powyższe informacje przekazuje się na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. (Dz. U.   z    2010 r.,  Nr 53, poz. 311 z późn.  zm.) w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.

W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie zgodnie z art.  37 ust. 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz
z wnioskiem o udzielenie pomocy:

  • wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz pomocy de minimis jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz
    w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej  w tym  okresie, albo oświadczenia  o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
  • informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis  w rolnictwie lub rybołówstwie, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
  • informacji wynikającej z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r.
    w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis
    w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121, poz.810).

W przypadku ubiegania się o pomoc inną niż de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) konieczne jest wskazanie:

  • przeznaczenia pomocy, o którą podatnik się ubiega zgodnie z katalogiem wynikającym z art.67 b  § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej,
  • przedstawienie informacji dotyczących wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej, zawierających w szczególności wskazania dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy zgodnie z §2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie na  formularzu informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, którego wzór określa załącznik  nr 1 do powołanego rozporządzenia  (Dz. U. z 2010 r. Nr 53. poz. 312 z późn. zm.)

III. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej do wniosku należy dołączyć:

  1. Szczegółowy opis okoliczności powstania zaległości.
  2. Informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej podatnika, w tym sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa) za okres 3 lat obrotowych, w przypadku podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania zgodnie  z ustawą z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości lub inne sprawozdanie o przychodach, kosztach
    i wyniku finansowym.
  3. Informacje na temat wyniku finansowego uzyskanego w okresie bieżącego roku – do dnia złożenia wniosku (np. wstępna wersja bilansu, rachunków zysków i strat).
  4. Plan przychodów i wydatków na dany rok podatkowy.
  5. Wykaz przeterminowanych należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji.
  6. Dowody potwierdzające argumenty zawarte we wniosku, a mające wpływ na rozpatrzenie sprawy.
  7. Wskazać przeznaczenie wnioskowanej ulgi, zgodnie z brzmieniem art. 67b § 1 Ordynacji podatkowej, która:
  • nie stanowi pomocy publicznej;
  • stanowi pomoc de minimis - w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis;
  • stanowi pomoc publiczną ze wskazaniem odpowiednio art. 67b § 1 pkt 3 lit. a-m Ordynacji podatkowej;

W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) zgodnie z art. 37 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem  o udzielenie pomocy informacji i załączników,  o których mowa powyżej w części II.

Kontakt w sprawach dotyczących ulg podatkowych:

Anna Kabata pokój 102, tel. 75 73-12-107 wewn. 12, mail: anna.kabata@osiecznica.pl


Wzory dokumentów do pobrania

DOCXOświadczenie dotyczące stanu majątkowego.docx (25,64KB)
DOCXWniosek o odroczenie.docx (19,42KB)
DOCXWniosek o rozłożenie na raty.docx (16,29KB)
DOCXWniosek o umorzenie.docx (19,29KB)