Rodzaje ulg podatkowych:
- odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty,
- odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę,
- umorzenie w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę.
Udzielanie ulg na wniosek podatnika możliwe jest w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym i podejmowane jest w ramach uznania administracyjnego.
Kto może wystąpić z wnioskiem o ulgę:
- osoba fizyczna,
- osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą,
- osoba prawna,
- jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
Udzielanie ulg w spłacie zobowiązań odbywa się w zgodzie z prawem Unii Europejskiej. Na wniosek podatnika będącego przedsiębiorcą może być udzielona ulga w spłacie zobowiązań, które stanowią pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) – bez konieczności notyfikacji Komisji Europejskiej, w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis.
Zgodnie z art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. f) i g) ustawy o finansach publicznych tutejszy organ podatkowy podaje do publicznej wiadomości wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia oraz wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej.
Wykazy dostępne są w zakładce Gmina – Budżet i mienie gminy – rok podatkowy – Informacje z art. 37.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Sprawy z wniosków o udzielanie ulg, załatwiane są nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Tryb odwoławczy:
Zgodnie z art. 220 Ordynacji podatkowej od decyzji organu podatkowego służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Zgodnie z art. 236 Ordynacji podatkowej na postanowienie organu podatkowego służy stronie zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
Opłaty:
Opłaty skarbowej nie pobiera się.
Rada Gminy Osiecznica nie wprowadziła opłaty prolongacyjnej.
Wymagane dokumenty:
I. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która nie jest przedsiębiorcą:
- Wniosek (do pobrania na dole strony)
- Szczegółowy opis okoliczności powstania zaległości.
- Informację dotyczącą sytuacji materialnej i rodzinnej podatnika wraz z dokumentami potwierdzającymi wiarygodność przedstawionych informacji; w tym celu należy wypełnić druk Oświadczenie o stanie majątkowym (plik do pobrania na dole strony)
- Zaświadczenie o dochodach własnych i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym (np.: aktualne zaświadczenie z zakładu pracy, odcinek renty/emerytury, decyzja o przyznaniu zasiłku dla bezrobotnych, decyzje MOPS o otrzymanej pomocy społecznej i inne).
- Kopie faktur/rachunków dokumentujące wydatki wykazane w oświadczeniu o stanie majątkowym, m.in. opłaty eksploatacyjne za mieszkanie, opłaty za media i inne wydatki;
- Opis innych posiadanych kredytów/zaległości.
- Inne dowody potwierdzające argumenty zawarte we wniosku, a mające wpływ na rozpatrzenie sprawy.
II. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę fizyczną, która jest przedsiębiorcą, oprócz wyżej wskazanych do wniosku należy dołączyć:
- Oświadczenie podmiotu o prowadzonej działalności gospodarczej, z którego wynika charakter świadczonych przez usług i kategorie osób z nich korzystających, wpływ świadczonych usług na naruszenie konkurencji w wymiarze wspólnotowym, wpływ świadczonych usług na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej
- Zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) i informacje finansowe za okres 3 ostatnich lat podatkowych, sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości w oparciu o przyjętą formę rozliczenia dochodów,
- Wykaz przeterminowanych należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji.
- Wskazać rodzaj i przeznaczenie wnioskowanej ulgi, zgodnie z brzmieniem art.67b § 1 Ordynacji podatkowej, która:
- nie stanowi pomocy publicznej
- stanowi pomoc de minimis – w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis,
- stanowi pomoc publiczną ze wskazaniem art. 67b § 1 pkt 3 Ordynacji Podatkowej.
W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis zgodnie z art.37 ust.1 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy:
- wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy, otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
- informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis. Powyższe informacje przekazuje się na formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis, którego wzór określa załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. (Dz. U. z 2010 r., Nr 53, poz. 311 z późn. zm.) w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis.
W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie zgodnie z art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz
z wnioskiem o udzielenie pomocy:
- wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie oraz pomocy de minimis jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz
w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, - informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
- informacji wynikającej z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r.
w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis
w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121, poz.810).
W przypadku ubiegania się o pomoc inną niż de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) konieczne jest wskazanie:
- przeznaczenia pomocy, o którą podatnik się ubiega zgodnie z katalogiem wynikającym z art.67 b § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej,
- przedstawienie informacji dotyczących wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej, zawierających w szczególności wskazania dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy zgodnie z §2 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie na formularzu informacji przedstawionych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, którego wzór określa załącznik nr 1 do powołanego rozporządzenia (Dz. U. z 2010 r. Nr 53. poz. 312 z późn. zm.)
III. W przypadku ubiegania się o ulgę przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej do wniosku należy dołączyć:
- Szczegółowy opis okoliczności powstania zaległości.
- Informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej podatnika, w tym sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa) za okres 3 lat obrotowych, w przypadku podmiotów zobowiązanych do ich sporządzania zgodnie z ustawą z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości lub inne sprawozdanie o przychodach, kosztach
i wyniku finansowym. - Informacje na temat wyniku finansowego uzyskanego w okresie bieżącego roku – do dnia złożenia wniosku (np. wstępna wersja bilansu, rachunków zysków i strat).
- Plan przychodów i wydatków na dany rok podatkowy.
- Wykaz przeterminowanych należności oraz zobowiązań publiczno- i cywilnoprawnych wraz ze sposobem ich realizacji.
- Dowody potwierdzające argumenty zawarte we wniosku, a mające wpływ na rozpatrzenie sprawy.
- Wskazać przeznaczenie wnioskowanej ulgi, zgodnie z brzmieniem art. 67b § 1 Ordynacji podatkowej, która:
- nie stanowi pomocy publicznej;
- stanowi pomoc de minimis - w zakresie i na zasadach określonych w bezpośrednio obowiązujących aktach prawa wspólnotowego dotyczących pomocy w ramach zasady de minimis;
- stanowi pomoc publiczną ze wskazaniem odpowiednio art. 67b § 1 pkt 3 lit. a-m Ordynacji podatkowej;
W przypadku ubiegania się o pomoc de minimis (de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) zgodnie z art. 37 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis zobowiązany jest do przedstawienia wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy informacji i załączników, o których mowa powyżej w części II.
Kontakt w sprawach dotyczących ulg podatkowych:
Anna Kabata pokój 102, tel. 75 73-12-107 wewn. 12, mail: anna.kabata@osiecznica.pl
Wzory dokumentów do pobrania
Oświadczenie dotyczące stanu majątkowego.docx (25,64KB)
Wniosek o odroczenie.docx (19,42KB)
Wniosek o rozłożenie na raty.docx (16,29KB)
Wniosek o umorzenie.docx (19,29KB)